Elektronické mýtné slouží k zpoplatnění určitých úseků, kdy samotným průjezdem skrze mýtnou bránu dané silniční vozidlo zaplatí poplatek v požadované výši dle aktuálního sazebníku. Toto zpoplatnění pozemních komunikací se v České republice objevilo poprvé v letech 2007, kdy se zaměřovalo výhradně na vozidla nad 12 tun. V pozdějších úpravách byly přidány autobusy a motorová vozidla nad 3,5 tuny. V tomto článku vám předložíme informace o elektronickém mýtném z pohledu jeho rozdělení na dvě základní skupiny.
Na českých pozemních komunikacích se setkáte s těmito základními typy elektronického mýtného:
Mikrovlnné mýto – elektronický systém pod označením mikrovlnné mýtné využívá propracované technologie DSRC, které pracuje v mikrovlnném pásmu rádiových kmitočtů. Datová komunikace je díky této technologii mimořádně úsporná a zároveň spolehlivá. Ve své podstatě zde dochází k rychlému datovému přenosu nebo komunikaci mezi mýtnou branou a vozidlovou jednotkou. Tato výměna informací ihned zaznamená polohu vozidla díky přesné lokalizaci mýtné brány, čímž se systém stává vysoce spolehlivým pomocníkem při určování výši sazby mýtného. Způsob lokalizace je hlavní odlišností od satelitního mýta.
Satelitní mýto – satelitní mýto funguje na zcela odlišném principu. K přesné lokalizaci vozidla využívá družicové navigační systémy GNSS. Zařízení dokáže elektronickou cestou sledovat pohyb vozidla a v závislosti na projetém úseku vyčíslit přesnou sazbu za využití zpoplatněných částí pozemních komunikací v České republice. U nás je hlavním provozovatelem mýtného rakouská společnost Kapsch, která za 8 let působení dokázala do státní pokladny vydělat necelých 70 miliard korun českých.
Elektronické mýtné fakta jsou neměnná a každý řidič vozidla podléhajícího výběru poplatku je povinen se o pravidlech informovat. Celý systém je založen na technologii bezdrátové komunikace krátkého dosahu. Při každém průjezdu mýtnou branou vydá zařízení umístěné ve vozidle řidiče signál a tomu se následně odečte příslušný poplatek.