Bylo dřív auto, nebo pneumatiky?

U mnoha vynálezů zůstává rozum stát, jak na ně někdo mohl přijít, když ještě nebylo vynalezeno něco jiného. Pneumatiky tu sice byly dřív, než auto, přesto jejich cesta nebyla jednoduchá.

 

Už od 18. století

Když potřebujeme nové pneumatiky, jednoduše si zajdeme do obchodu nebo servisu a koupíme si je. Jsou pro nás samozřejmostí, zajímá nás správná péče o pneumatiky a jejich životnost a vlastnosti, ale málokdy se zamyslíme nad tím, kde se vzaly. Jejich příběh se začal psát v 18. století, kdy skotský vědec zkoušel různé pokusy s latexem. Přírodní pryž z mízy stromů, které rostou kolem Amazonky, ale byla v teple velmi lepivá a v chladu rychle ztrácela svou pružnost a praskala. Stále více vědců i v Evropě a Americe se pokoušelo najít směs, která by měla stabilní vlastnosti i při změně teplot.

 

Samá zvučná jména

V roce 1839 zkusil Charles Goodyear přidat do latexu síru a objevil tak pružný a pevný materiál, který začal používat do jízdních kol a kočárků. Pak už šel vývoj pneumatik přece jen rychleji. Roku 1845 byl zaznamenán patent R. W. Thomsona na gumové pneumatiky, jeho vynález však téměř upadl v zapomnění. V roce 1888 si pak už moderní, vzduchem plněné pneumatiky nechal patentovat J. B. Dunlop a jeho vynález se ve velkém začal používat na jízdní kola. A aby ve výčtu zvučných jmen pneumatikové historie nechybělo to čtvrté, v roce 1891 si bratři Michelinové nechali patentovat vynález odnímatelných pneumatik. Všichni čtyři vynálezci se zapsali do dějin a my máme, mimo jiné, na výběr pneumatiky s jejich jmény: Dunlop, Goodyear, Michelin, Thomson. Každá pneumatika má trochu jiné vlastnosti a trochu jiný materiál, všechny však slouží k bezpečné jízdě v našem autě.

U pneumatik je důležitá nejen použitá směs materiálu, ale také hloubka dezénu nebo jejich design, stav a vhodnost pro dané roční období. Když vybíráte použité pneumatiky, zjistěte si ideálně, jak a kde byly skladované, i to dokáže ovlivnit jejich kvalitu.