Čas přezouvání: mají vaše pneumatiky v pořádku vzorek?

V mírné zimě jsme si sněhu ani náledí moc neužili, jezdili po suchých a upravených silnicích a nic nemuseli řešit. Jarní deště nám ale ukazují, že na dobrém vzorku záleží.

 

Bezpečnost na prvním místě

Na sjetých gumách se moc bezpečně jezdit nedá, proto musíme pravidelně kontrolovat stav pneumatik na svém autě a případný ubývající vzorek řešit. Hloubka dezénu není jen číslo, které si vymyslíme nebo odhadneme podle oka, je přesně daná zákonem. Přesněji, je stanovena minimální hloubka, se kterou lze vyjet vozem na veřejnou komunikaci. I bez nařízení zákona je ale dobrý vzorek prvním faktorem, který ovlivňuje bezpečnost jízdy. Sjeté gumy mohou ovlivnit geometrii kol a ovladatelnost auta, zvlášť třeba ve zhoršených jízdních podmínkách. Vzorek odvádí vodu z pod pneumatiky a ta pak lépe drží na silnici a neklouže po ní, což znamená, že auto je lépe ovladatelné. Když pneumatika vzorek nemá, je velké riziko ohrožení sebe i ostatních řidičů. Aktuálně přezouváme ze zimních na letní pneumatiky a měli bychom si tak vzorek těch letních předem zkontrolovat, než je na své auto obujeme a vyrazíme na silnice.

 

Minimální hodnota

Vzorek na pneumatice je zodpovědný za její vlastnosti a také za vhodnost pro jízdu na různém povrchu. Výrobci neustále přichází s novým řešením a designem vzorku, aby gumy lépe odváděly vodu a lépe držely na silnici. Aby se předcházelo zbytečným rizikům a ohrožení ostatních účastníků silničního provozu, může dát pneuservis na auto jen gumy, které splňují pravidla. Můžete tedy přezout své auto na použité pneumatiky, pokud mají dostatečně hluboký vzorek. U nových letních pneumatik bývá hloubka dezénu kolem 7 – 8 mm, minimální hloubka daná zákonem je pro letní gumy 1,6 mm. Změřit můžete i třeba obyčejným papírovým pravítkem, není ale rozumné nechávat výměnu pneumatik až na poslední chvíli a už když vidíme, že vzorek ubývá, můžeme přemýšlet nad výběrem nových.

Opotřebení pneumatik ovlivňuje mnoho faktorů, včetně stylu jízdy, tlaku v pneumatikách i geometrii kol. Proto bychom měli hloubku dezénu kontrolovat v pravidelných intervalech.