Etiketa a pracovní oběd – jak se nedopustit faux pas?

Společenská pravidla je třeba dodržovat nejen v osobním životě, ale i v zaměstnání. Na pracovišti totiž panuje jistá hierarchie, kterou musíme respektovat. Někdy však v etiketě tápeme a dostáváme se tak do trapných situací. Spousta nedorozumění vzniká třeba při pracovním obědě. Jak se nepříjemnostem vyhnout?

 

Nepodceňte přípravu

Na pracovní oběd se dobře připravte. Vytipujte vhodnou restauraci a dejte partnerovi na výběr ze dvou tří míst, ať si sám zvolí, kde se bude cítit nejpříjemněji. Projděte si veškerou agendu, kterou chcete na schůzce probírat. Udělejte si poznámky, co chcete sdělit a co se naopak chcete dozvědět. Zjistěte si také o partnerovi co nejvíce informací, nejen, že vás tak nic nezaskočí, ale navíc si ho tím ještě můžete naklonit na vaši stranu.

 

Dorazte včas

Přesnost je výsadou králů. Vy jako hostitelé byste však měli být na místě alespoň čtvrt hodiny předem, abyste se stihli v klidu posadit a „vydýchat“. Největším faux pas totiž je, když na vás musí druhá strana čekat. Pokud vám do toho „vleze“ něco nepředvídatelného, co nemůžete ovlivnit, pak se patřičně omluvte. Při více než dvacetiminutovém zpoždění poproste obchodního partnera o přesunutí setkání, ať zbytečně nemrháte jeho časem.

 

Nepokazte první dojem

Při příchodu pozdravte, podejte si ruce a předejte si vizitky se všemi zúčastněnými. Vizitka je důležitou součástí představovacího procesu, aby udělala dobrý dojem, musí ovšem patřičně vypadat. Její výrobu proto svěřte do rukou odborníků, kteří zařídí všechno od návrhu až po tisk vizitek. Vy si však musíte dát záležet na tom, abyste ji partnerovi předali v perfektním stavu – pomačkané a ušpiněné „cosi“, co vylovíte ze zadní kapsy kalhot nebo z peněženky opravdu nezapůsobí tak, jak byste si přáli. Noste ji proto vždycky ve speciálním pouzdře, tzv. vizitkáři.

 

Navoďte příjemnou atmosféru

Nezačínejte pracovními záležitostmi. Konverzaci otevřete společenskými tématy, která navodí příjemnou atmosféru, a teprve poté pokračujte obchodními věcmi. Pusťte se rovnou do těch nejdůležitějších témat, kdyby se náhodou stalo, že váš partner bude muset odejít dříve. Velké faux pas může nastat při placení. Pamatujte, že útratu by měl vždy platit hostitel, tedy ten, kdo schůzku inicioval. V obchodních a pracovních vztazích tak nehraje žádnou roli, jestli jde o muže nebo o ženu. Pravidla jsou ve světě bussinessu jasně daná, proto se o placení nikdy nehádejte, ani se nesnažte účet rozdělit. Gentlemanské chování jde v tomto případě zkrátka stranou!