Jak na diverzifikaci akciového portfolia

Plánujete vstoupit do světa akcií a již máte stanovený investiční plán? Pak jste určitě slyšeli o tom, že jedním ze způsobů, jak své portfolio ochránit, je ho dostatečně diverzifikovat. Jaké způsoby diverzifikace existují a který je nejúčinnější?

K diverzifikaci akciového portfolia je samozřejmě nutné přistoupit již na začátku všech investic. Jak si totiž portfolio poskládáte, takové ho budete mít. Díky diverzifikaci vás poté tolik nemusí trápit případné krize, ty se totiž většinou týkají buď jednoho sektoru nebo jedné části světa. Málokdy se stane, že by měla například ekonomická krize obří dopady na všechny sektory všude na světě.

Otázkou také zůstává, zda se věnovat jen a pouze akciím, ale zda za to nestojí investovat třeba i do kryptoměn. „Kryptoměny jsou v posledních letech velmi oblíbené a přestože jsou někteří lidé přesvědčení, že je investice do nich moc riskantní, z dlouhodobého hlediska mají kryptoměny smysl. Určitě tak není od věci zvážit, zda se nevyplatí část finančních fondů investovat právě do nich,“ říká Jaroslav Brychta, hlavní analytik brokerské společnosti XTB.

I v případě, že se rozhodnete poskládat své portfolio jen z akcií, je dobré je rozprostřít alespoň do různých koutů světa. Některé akcie tak mohou být ve společnostech západní Evropy, některé v USA a některé například v Číně či v Indii. „Nákup akcií různě po světě je základní diverzifikační strategií a má smysl zejména, pokud si dáte záležet, abyste měli akcie jak v podnicích v rozvojích zemích, tak v zemích na západu, které jsou ekonomicky silnější. Díky tomu, pokud se nějaká země dostane do ekonomické krize, akcie z ostatních částí světa vyrovnají ztrátu a vy tím ochráníte své prostředky,“ doplňuje Brychta.

Dalším, velmi účinným způsobem diverzifikace portfolia je investice do akcií z různých odvětví. „Část investičního portfolia by měla být sestavena z akcií takových společností, které budou žádané za každých okolností. Tradičně to jsou sektory jako energetika, drogerie, farmaceutický průmysl nebo samozřejmě tabákový průmysl. Pokud máme část prostředků rozprostřených v těchto sektorech, můžeme tím výrazně eliminovat riziko v dobách recese,“ říká Jaroslav Brychta.

Potřeba diverzifikace je však jen jeden z faktorů, který ovlivňuje volbu nákupu akcií a pro nákup samotný je nutné mít zvolenou strategii. Nejen o tom je kompletní investiční kurz Tvorba akciového portfolia, který vytvořila společnost XTB pro své klienty a všechny zájemce o dynamické prostředí akciového trhu. Získáte k němu přístup na stránkách společnosti, kde stačí vyplnit kontaktní údaje. „Snažíme se naše klienty v prvé řadě vždy vzdělávat, aby věděli jaká rozhodnutí mají učinit a kdy. Proto vznikl i kurz, kde se naučí investovat do akcií a kde si sestaví své vlastní portfolio. Kurz obsahuje šest videolekcí, doprovodný e-book a závěrečný online workshop. Kurz je veden Tomášem Vrankou, naším specialistou na dlouhodobé investice prostřednictvím hodnotových akcií. Všichni účastníci kurzu jsou tak ve výborných rukou,“ uzavírá Brychta za XTB.